Geheim

Ik vind het altijd lastig om dingen voor mezelf te houden. Zo ben ik nu aan het twijfelen over mijn studie, maar heb ik het nog aan niemand verteld. Momenteel ben ik bezig met mijn derde studie, en met de langstudeerboete zal een vierde studie niet ideaal zijn. Dit stelt mij voor een lastig vraagstuk; ga ik voor het geld, of ga ik voor het geluk?

Omdat ik het vaak lastig vind van allerlei kanten advies te krijgen, houd ik het voor mezelf. Ikke zelf doen, een term vaak gehoord bij jonge kinderen, is hier van toepassing. Eerst alles op een rijtje, en dan zie ik wel verder, dan kijk ik wel. Eerst kijken wat ik dán zou willen doen, iets heel ander, een beetje anders of een ander niveau.

Lastig hoor, dat geheim houden. Opeens komen er van alle kanten vragen hoe het met mijn studie gaat, en of ik al weet wat ik later wil doen. Welke vakken ik nu gehaald heb, en of mijn cijfers goed zijn. Of ik al weet welke richting ik volgend jaar zou willen kiezen en wat ik er dan mee wil doen.

Vertellen is helemaal niet zo lastig, het zijn maar een paar woorden. “Ik twijfel of ik volgend jaar wel door wil met mijn studie,” maar toch twijfel ik. Het wordt zo concreet, zo dichtbij. Dan moet ik er over na gaan denken, dan moet ik knopen doorhakken en beslissingen maken.

Nee, voorlopig heb ik er vrede mee, en houd ik het nog even geheim.

Geef een reactie

