Jarig

Hoewel het lang niet meer zo spannend en indrukwekkend is al vroeger, blijft het leuk om jarig te zijn. Het is míjn dag, en ik mag kiezen wat we doen! Gisteravond in een café drankjes doen met vriendinnetjes, en om twaalf uur het stralende middelpunt. Toch stiekem wel een beetje mijn lievelingsplek. Vandaag vooral lang in de trein onderweg naar Ouderland en aldaar uit eten geweest met ouders en brusjes.

Het blijft stiekem toch altijd wel een beetje het hoogtepunt van mijn verjaardag en ik vrees dat het dat tot in het einde der tijden blijft; kadootjes! Ik zie mezelf al als oud, verschrompeld oma’tje op mijn 100e verjaardag bij elke gast eerst naar het kado loeren. Stiekem blijf ik het tof vinden, de spanning die een ingepakte verrassing met zich meebrengt. Het stiekem al voorbereid op tóch een enthousiaste reactie als het kado lichtelijk tegenvalt. Gelukkig heb ik dat laatste haast nooit nodig, en krullen mijn lippen vaak vanzelf omhoog.

Jarig zijn om een feestdag als vandaag maakt het natuurlijk altijd nét een beetje extra. Het liefst was ik op 30 april of 5 mei jarig geweest, wanneer heel het land vlaggen uithangt en feest viert. Als klein kind lijkt dat me heerlijk, het gevoel dat het jouw feest is. En later, wanneer je weet dat het eigenlijk helemaal niet jouw feest is, toch een beetje dat gevoel proberen vast te houden. Helaas had mijn moeder het al zwaar genoeg drie weken na de datum, en kwam ik 6 april ter wereld; een dag die verrassend vaak op goede vrijdag valt!

Gefeliciteerd met mij! 🙂

Geef een reactie

