Nutteloze feitjes.

Bestond er maar een studie waarbij je alleen maar nutteloze feitjes leerde. Eentje waarbij je geheid altijd party & co, triviant of welk kennisspel dan ook zou winnen. Ik weet zeker dat ik het zou studeren, en dat ik me vermaakte. Alle nutteloze feitjes in een overhoringsprogramma, en gaan.

Waarschijnlijk zou ik me er een stuk beter mee vermaken dan het leerwerk dat ik nu doe. Ellenlange (wist je dat dit woord komt van de ‘el’, een lengtemaat die vroeger gebruikt werd? En dat deze net zo lang was als je ellepijp, waardoor de el dus bij elk persoon een andere lengte kende?) lappen tekst vol informatie die ‘op zich wel interessant’ is. Ik heb er verdomde moeite mee sommige stukken opnieuw te lezen, te highlighten en samen te vatten.

Gelukkig is uit recent onderzoek gebleken dat dat ook niet de juiste studiemethoden zijn. Dat is waarschijnlijk quizzen. Ik merk ook dat dat bij mij beter werkt, en dat ik een lijst Franse woordjes rapper in mijn hoofd krijg dan een hoofdstuk geschiedenis, hoewel ik dat tweede tien keer zo interessant vind.

Komen we bij het volgende probleem: hoe kom ik aan een quiz die de gehele inhoud van een boek over ontwikkelingspsychologie bevat? Waarschijnlijk heb ik tijdens het maken daarvan alleen al dusdanig veel geleerd dat het oefenen van die quiz niet meer nodig is.

Ik vind het in elk geval de moeite waard om te proberen, en zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen uit mijn eigen empirisch onderzoek!

Geef een reactie

